Historie

Hasiči v Chrudimi mají hluboké a slavné tradice. Již v roce 1863 byl v Chrudimi učiněn prvý, ale neúspěšný pokus o založení hasičského sboru. Ke skutečnému ustavení došlo v roce 1872, kdy se tehdejší hasičský odbor Sokola osamostatnil. Prvním velitelem hasičů byl zvolen chrudimský vinárník pan Václav Salášek a jednatelem Alois Gallát, koncipient obecního úřadu. Od počátku byl v čele dobrovolného chrudimského hasičstva dr. Jan Figar, advokát, který se stal prvním starostou a později předním hasičským činovníkem v zemích českých. Chrudim se stává prvním sídlem vzniklé České zemské hasičské jednoty.

Činnost sboru se úspěšně rozvíjela. Postupně byla zakoupena potřebná výstroj, výzbroj a technika. První stříkačka byla zakoupena od firmy Čermák v Teplicích, druhá pak získána darem od pojišťovny Slavia v roce 1873. V roce 1882 byla zakoupena v tehdejší době nejmodernější stříkačka, kombinovaná, zvaná Hydrofor. V roce 1891 byl zakoupen dřevěný vysouvací patnáctimetrový žebřík a v roce 1904 smýkací plachta dlouhá 20m.

Až do té doby byl pohon čerpadel výhradní záležitostí lidských rukou a doprava většinou těžkých stříkaček se prováděla pomocí koňských potahů. Teprve v roce 1907 byla pořízena parní stříkačka a v roce 1914 přibyla tzv. kombinovaná stříkačka - tedy ruční opatřena benzinovým motorem. První automobilová stříkačka ve městě byla pořízena až v roce 1928, a to přestavbou vozidla od firmy Popper.

Požární zařízení bylo doplněno v roce 1940 dvoukolou stříkačkou zn. Stratílek s dopravním vozidlem zn. Laurin-Klement. V roce 1945 obdržel hasičský sbor trofejní, velmi dobře vybavený požární vůz Mercedes s přívěsem, ve kterém byla přenosná stříkačka. O deset let později bylo hasičskému sboru přiděleno nové vozidlo, automobilová stříkačka AS 16 naší konstrukce. O sedm let později byla vyměněna s požárním útvarem v Kolíně za další vozidlo Mercedes stejného typu, který byl již sborem používán. V roce 1956 byl hasičskému sboru přidělen z armády vyřazený cisternový vůz zn. Henschel, který byl opraven a používán jako cisternový požární vůz několik let. Dřevěný vysunovací žebřík byl již nedostačující, a proto byl v roce 1957 zakoupen kovový vysunovací žebřík s dosažitelností 18m. V roce 1961 bylo zakoupeno cisternové vozidlo zn. Škoda 706 a v roce 1964 přiděleno sboru cisternové vozidlo CAS 16 Škoda RTH s trambusovou karosérií.

V roce 1969 byla sboru přidělena nová přenosná stříkačka PS-12 a v roce 1982 dopravní vozidlo Avia 30 - DA 12 se stejnou přenosnou stříkačkou. V roce 1982 bylo přiděleno našemu sboru cisternové vozidlo Škoda RTHP CAS 25 se zkrácenou karosérií, kterému bylo přezdíváno \"Vosa\" a starší vozidlo CAS 16 bylo předisponováno do Chroustovic. Protože bylo po roce tehdejší Inspekcí požární ochrany přiděleno další nové vozidlo Škoda RTHP CAS 25, byla \"Vosa\" předisponována do Chrasti a nová CAS sloužila sboru až do roku 1996, kdy byla již v rámci města přidělena sboru Topol a pro zásahovou jednotku SDH Chrudim zakoupilo město nový typ Tatra 815 CAS 25 za téměř šest milionů korun. Záměna vozidel DA 12 za nové vozidlo stejného typu se uskutečnila v roce 1985 a starší bylo převedeno do Chotěnic a nové sloužilo sboru až do roku 1997, kdy bylo přenecháno do Markovic, čímž chrudimský sbor přišel o vozidlo k dopravě mužstva. Tato ztráta byla již v roce 1999 nahrazena koupí staršího vozidla Avia 31 DA 12 z firmy Evona. Obě tato vozidla tj. T 815 a Avia slouží sboru dodnes.

Stříkačky a výzbroj měl sbor uloženy v obecní kůlně Na kotcích (dnes Štěpánkova ulice) a to až do roku 1957, kdy se přestěhoval do nové hasičské zbrojnice v Topolské ulici, kde sídlí dodnes.

Zásahovou jednotku města Chrudim tvoří družstva SDH z Chrudimě, Markovic a Topole. Tato jednotka je zařazena do II. kategorie jednotek PO dle plošného pokrytí, což znamená, že vyjíždí k zásahům i mimo teritorium města.

Díky pochopení a přístupu Městského úřadu v Chrudimi byla jednotka dovybavena spojovacími prostředky, plovoucím motorovým čerpadlem Honda, gumovým nafukovacím člunem s motorem Mercury 25k na podvozku, určeným k záchraně osob při povodních. Dále elektrocentrálou pro osvětlení a pohon dvou elektrických kalových čerpadel, dýchací technikou a řetězovou motorovou pilou Husqarna. Dobrá součinnost těchto družstev se projevila již při povodních v roce 1997, kdy jednotka zasahovala spolu s chrudimskou vodní záchrannou službou nejen v našem okrese, ale i v Uherském Hradišti a pomoc poskytla i při zásobování pitnou vodou v Ústí nad Orlicí. Také při záplavách v srpnu roku 2002 jednotka složená ze členů SDH Chrudim, Markovice a Topol ve spolupráci s MO ČČK zasahovala v Českých Budějovicích a později ve Štěchovicích.

Výrazným mezníkem v rozvoji požární ochrany v našem městě byl však leden 1970, kdy byl v okresním městě založen Veřejný požární útvar, nynější Hasičský záchranný sbor pardubického kraje, územní odbor Chrudim. Tato již profesionální složka byla velkým přínosem pro včasnou likvidaci požárů a krizových událostí nejen v našem městě, ale i v celém okrese. Od této doby se mezi těmito složkami udržuje trvale dobrá spolupráce.

Informace

Sobota 10. prosince 2022
Svátek má Julie

Směnový kalendář

Po
Út
St
Čt
So
Ne

 
 
 
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
 
A
B
C